Læringsmål 1
1
Jeg konstruerer og måler højder i retvinklede og spidsvinklede trekanter samt konstruerer med en vis nøjagtighed medianer i en trekant.
2
Jeg konstruerer og måler højder i vilkårlige trekanter og konstruerer med stor nøjagtighed medianer i en trekant.
3
Jeg konstruerer og måler med præcision højder i vilkårlige trekanter, konstruerer trekanters tyngdepunkt samt undersøger arealerne, som medianen deler en trekant i.
Læringsmål 2
1
Jeg formulerer ved hjælp af undersøgelser i et dynamisk geometriprogram sammenhængen mellem topvinkler og bestemmer topvinkler og nabovinklers størrelser.
2
Jeg formulerer ved hjælp af undersøgelser i et dynamisk geometriprogram sammenhængen mellem nabo- og topvinkler og bestemmer vinkelstørrelser ved skærende linjer, ved at ræsonnere mig frem.
3
Jeg formulerer og forklarer ved hjælp af undersøgelser i et dynamisk geometriprogram sammenhængen mellem nabo- og topvinkler med brug af fagord samt bestemmer vinkler ved skærende linjer i geometriske figurer.
Læringsmål 3
1
Jeg beskriver enkelte egenskaber og fællestræk ved fx et parallelogram, et rektangel og en dragefirkant.
2
Jeg beskriver flere egenskaber og fællestræk ved plane figurer ved brug af fagord.
3
Jeg beskriver mange egenskaber og fællestræk fx at eftersom et parallelogram har parvis parallelle sider, kan et rektangel også kaldes et parallelogram.
Læringsmål 4
1
Jeg sorterer og navngiver rumlige figurer i kategorier og beskriver figurerne med enkle fagord.
2
Jeg sorterer og navngiver de fleste rumlige figurer og beskriver udfoldninger af rumlige figurer med plane figurer.
3
Jeg sorterer og navngiver alle rumlige figurer og beskriver en figur ud fra dens navn.
Læringsmål 5
1
Jeg spejler, drejer og forskyder enkle figurer i hånden og med et dynamisk geometriprogram, beskriver symmetri og konstruerer egne opgaver med en flytningstype ad gangen.
2
Jeg udfører sammensatte flytninger med to flytninger ad gangen med og uden et dynamisk geometriprogram, beskriver simple flytninger i mønstre og konstruerer egne opgaver med to sammensatte flytningstyper
3
Jeg udfører sammensatte flytninger med tre flytninger ad gangen med og uden et dynamisk geometriprogram og konstruerer egne opgaver med tre sammensatte flytningstyper.